UBU‑partnerskabet bygger på en erkendelse af, at uddannelse spiller en nøglerolle i at løse de sociale, miljømæssige og økonomiske kriser, Danmark står overfor. Derfor arbejder over 100 organisationer sammen om at udvikle fælles løsninger og styrke Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) gennem vidensdeling, nye initiativer og politisk påvirkning. Partnerskabet har siden 2022 været drivkraft for en mere systematisk tilgang til bæredygtighed i uddannelserne, herunder voksenuddannelserne, hvor behovet for omstilling er lige så stort som blandt unge og studerende.
På VEU‑området har partnerskabet særlig fokus på at styrke de voksnes kompetencer til grøn omstilling. Ifølge UBU‑partnerskabets tovholder Birgitte Helbæk Marcussen skal også dem, der allerede er i job eller jobsøgende, have mulighed for at tilegne sig viden og handlekompetencer til bæredygtig udvikling – ikke kun dem i grund- og videregående uddannelser. Visionen er at nedbryde siloer og skabe synergi på tværs af uddannelsesniveauer, så bæredygtighed ikke bliver et “add‑on”, men en integreret del af undervisningen.
Partnerskabets ambitioner bakkes op af en massiv national satsning: De otte UBU‑partnerskaber har modtaget 16 millioner kroner i fondsstøtte plus finanslovsmidler til at sikre, at alle aldersgrupper – inklusive voksne i efteruddannelse – får kompetencer til at bidrage aktivt til et bæredygtigt samfund. Midlerne skal styrke udviklingsaktiviteter, vidensdeling og konkret forankring af bæredygtighed i undervisningen landet over.
Kurset Styrk din undervisning i bæredygtighed er derfor et centralt element i partnerskabets mission. Det giver undervisere forskningsbaseret indsigt i bæredygtighedspsykologi og praksisnære redskaber til at skabe motiverende læringsforløb. Målet er at understøtte uddannelsessektorens samlede transformation – fra strategiske ambitioner til konkrete handlinger i undervisningsrummet.
Kurset er gratis, da det er finansieret af UBU‑partnerskabet.
Tilmelding: www.tilmeld.dk/1108og28102026



